Maak een afspraak
Maak een offerte

In dit document verzamelden we al onze antwoorden op jullie meest gestelde vragen.

Aarzel niet om ons te contacteren als jullie vraag hier niet beantwoord wordt. 

Wat is de positie van WEP tegenover CoViD-19?

Al sinds het ontstaan van WEP is de veiligheid van onze deelnemers en werknemers onze grootste zorg. De ongeziene crisis die we sinds een half jaar doormaken, hebben onze gewoonten en zekerheden goed door elkaar geschud. De situatie omtrent het virus verandert constant, waardoor van iedereen veel flexibiliteit verwacht wordt. Wij passen ons aan waar mogelijk en doen alles wat we kunnen om onze jongeren de wereld op een andere manier te leren kennen. We kunnen rekenen op een uitzonderlijk gemotiveerd team dat zich volledig wijdt aan het welzijn van onze deelnemers en het slagen van hun avontuur en dromen. Deze inspanningen wierpen tijdens de maanden augustus en september hun vruchten af toen we tientallen van onze deelnemers alsnog naar het buitenland konden laten vertrekken. Wij zijn heel trots op onze Weppers, die enorm gemotiveerd, geduldig, begripvol en vastberaden waren om een unieke ervaring te beleven in het buitenland, maar ook op de Weppers wiens reis buiten hun wil om werd geannuleerd of verplaatst omwille van bijvoorbeeld het sluiten van de grenzen. Wij gaan voor elke deelnemer tot het uiterste om te voldoen aan hun wensen om naar het buitenland te vertrekken en aan hun avontuur te beginnen. 

Concreet betekent dit dat wij in constante communicatie staan met onze lokale partners over heel de wereld om de situatie in realtime op te volgen voor elke bestemming. Wij volgen de aanbevelingen van de WHO, de autoriteiten in de virologie in de landen waar we aanwezig zijn met programma’s en de aanbevelingen van (inter)nationale specialisten in de reis- en onderwijssector.

Wij doen er samen met onze partners in het buitenland alles aan om onze programma’s in de beste omstandigheden mogelijk te organiseren. We zijn ons ervan bewust dat een nulrisico niet bestaat aangezien heel de wereld door dit virus geraakt werd, met name ook ons land bijzonder ernstig. Daarom is het van groot belang dat onze jongeren, hier en elders, de maatregelen opgesteld door de autoriteiten opvolgen (wij brengen hen hiervan op de hoogte) en de basisregels respecteren:

  • Anderhalve meter afstand houden
  • Een mondmasker dragen waar het verplicht is en waar het onmogelijk is om anderhalve meter afstand van elkaar te houden
  • Frequent de handen wassen


Wat gebeurt er als ik niet kan reizen omwille van het coronavirus?

Wij volgen de reisadviezen van de daarvoor bevoegde autoriteiten, in ons land en in het land van bestemming. Als een verblijf niet kan doorgaan in het gastland of als reizen naar het gastland niet mogelijk is ten gevolge van een in- of/en uitreisverbod omwille van het coronavirus bieden wij volgende opties aan: 

  • Mogelijkheid om het verblijf uit te stellen (afhangende van de voorwaarden van het programma bv.: leeftijd…)
  • Mogelijkheid om een andere bestemming en/of formule te kiezen (afhangende van de beschikbaarheden)
  • Mogelijkheid om het programma te annuleren en een terugbetaling aan te vragen of een WEP-reisvoucher


Ik verblijf momenteel in het buitenland met een WEP-programma en heb vragen aangaande mijn situatie.

We raden je aan om in eerste instantie contact op te nemen met je lokale coördinator om een zo snel en correct mogelijk antwoord te krijgen op je vraag. Je kan ook steeds, als je bijvoorbeeld moeilijkheden hebt om je uit te drukken in de taal van je gastland, contact opnemen met je contactpersoon bij WEP in je thuisland, hij/zij doet er alles om je zo snel mogelijk te kunnen helpen. 


Ben ik gedekt door de verzekering van WEP?

Indien je deelneemt aan een schoolprogramma en je WEP programma een reisverzekering omvat, dan worden je medische kosten en eventuele hospitalisatiekosten in je gastland gedekt in het geval van een besmetting door het coronavirus (indien de besmetting heeft plaatsgevonden tijdens je verblijf met WEP en/of indien geen reisverbod werd uitgevaardigd voor het land van bestemming door ofwel het thuisland of het gastland). 

Als je programma geen reisverzekering omvat en je besluit om een reisverzekering af te sluiten bij WEP, dan worden je medische kosten en eventuele hospitalisatiekosten in je gastland gedekt in het geval van een besmetting door het coronavirus (als het land of de regio waar je naartoe gaat reizen niet beschouwd wordt als een rode zone op het moment van je vertrek en als de besmetting plaatsvond in je gastland tijdens je verblijf met WEP). 


Wat gebeurt er als mijn verblijf moet worden afgebroken?

Als de algemene gezondheidsomstandigheden in het gastland verslechteren en/of als de autoriteiten of onze lokale partner ter plaatse aandringen op een stopzetting van het verblijf, dan zorgt WEP zo snel mogelijk voor een repatriëring. Wij vergoeden de eventuele kosten voor het wijzigen van de vliegtuigtickets als de vluchten inbegrepen waren in het tarief van uw WEP programma.

Andere vragen?

Aarzel niet om ons te contacteren via email contact@wep.be of op ons telefoonnummer: 02/ 534 53 36.

nl 0 0 wep.be Voeg minstens 1 programma toe om de tool te gebruiken Programma toegevoegd aan de vergelijkingstool Je kan maximum 3 programma's vergelijken. Om er een toe te voegen, moet je eerst een programma verwijderen Je hebt dit programma al toegevoegd aan de vergelijkingstool Meer lezen Minder lezen